Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025

Πρόσκληση ενδιαφέροντος στο διαδικτυακό project: "Τοπογραφία" της Φαντασίας

 "Τοπογραφία" της Φαντασίας
ένα διαδικτυακό project διαλόγου
Δευτέρες, 19 Ιανουαρίου - 9 Μαρτίου 2026, 7-9 μμ


Ένα project
  • ισότιμου διαλόγου
  • σύντομων εισηγήσεων από όλους/όλες
  • προσωπικών προτιμήσεων, συναισθηματικών, αισθητικών, κοινωνικών-ηθικών κλπ για όσα μας ενδιαφέρουν
  • με περιθώρια εξέλιξης σε δημιουργικό εργαστήρι
  • επτά (7) εβδομαδιαίων συναντήσεων, Δευτέρες, στις 7μμ, διάρκειας 90-120΄
  • στην πλατφόρμα του Zoom
  • που θα καταγράφεται ψηφιακά για αρχειακούς και μόνον λόγους
  • δωρεάν μεν, με υποχρέωση ενεργού συμμετοχής δε.
Προϋποθέσεις συμμετοχής
  • Δήλωση συμμετοχής (και πληροφορίες) με ένα απλό mail στον Γ. Αποστολίδη (gar.apost@gmail.com), όπου θα αναγράφονται: α) το ονοματεπώνυμο, β) ένα τηλέφωνο επικοινωνίας και γ) το προσωπικό σας mail. Καλό είναι η παρέα μας να μην είναι μεγάλη, οπότε θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
  • Κάμερα και μικρόφωνο για την διαδικτυακή συνάντηση. Δεν γίνεται να μην έχουμε οπτική και ακουστική επαφή μεταξύ μας.
  • Θετική ενέργεια, σεβασμός, συμμετοχικότητα, ανοιχτοσύνη.

«Τοπογραφία» της Φαντασίας

Η φαντασία συνιστά εκείνη τη μεταίχμια –στοχαστική και συνάμα μορφοποιητική– δυναμική του χιάσματος σώματος - πνεύματος, η οποία διανοίγει στον άνθρωπο μια προνομιακή προοπτική: τη σύσταση της εσωτερικής «τοπογραφίας» ενός «ενδιάμεσου κόσμου», όπου οι υλικές μορφές διαποτίζονται με νόημα και τα νοήματα μετασχηματίζονται σε αιθέριες μορφές. 

Η ιδιοσυστασία αυτού του κόσμου αποτελεί ένα γοητευτικό πεδίο φιλοσοφικής, καλλιτεχνικής αλλά και (δια-)προσωπικής διερεύνησης. 
Ο Ficino εκλαμβάνει τη φαντασιακή «τοπογραφία» ως τον ενδιάμεσο χώρο σύζευξης υλικότητας και πνευματικότητας, ενώ ο Bruno αναγνωρίζει σε αυτήν μία ποιότητα απειρότητας, ως αντανάκλαση του συμπαντικού απείρου. Ο Böhme τη συλλαμβάνει ως μυστικό πεδίο μετοχής του ανθρώπου στη θεϊκότητα, ενώ ο Nietzsche την προσεγγίζει ως μία διονυσιακή «τοπογραφία», όπου το χάος οργανώνεται σε σκηνές δημιουργίας και ανατροπής αξιών. Ο Bergson τη νοεί ως δυναμικό «χάρτη» μνήμης και αδιάλειπτης ροής εικόνων, ενώ ο Bachelard αναδεικνύει ποιητικές «τοπογραφίες» (νερό, φωτιά, αέρας, γη) διαμονής της φαντασίας. Ο Durand την καταγράφει ως συλλογικό «γεωσύστημα» αρχετύπων, ενώ ο Corbin θεμελιώνει τη λογική και την αλήθεια του mundus imaginalis, του «φαντασικού κόσμου» των οραματικών μορφών. 

Μένει στον καθένα χωριστά να αναμετρηθεί με τη μυστική δυναμική αυτού του εσωτερικού «χάρτη», ο οποίος μεταμορφώνεται καθώς κινούμαστε μέσα του, την ίδια στιγμή που αυτός κινείται μέσα μας, ανασυσταίνοντάς μας. 
(Μαριάννα Δώδου)

Εννοείται ότι στην παραπάνω προτεινόμενη θεματική μπορεί να προσθέσει κάθε ενδιαφερόμενη/ενδιαφερόμενος όποια παράμετρο θα ήθελε να παρουσιάσει και να συζητήσουμε.
Το project σχεδιάστηκε και θα συντονιστεί από τον Γιώργο Αποστολίδη με την υποστήριξη του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Σερρών. Η βασική του γραμμή θα ακολουθήσει την πρακτική των προηγούμενων πέντε διαδικτυακών project: Ποιητικό περί λευκού project (2021), Αναζητώντας το Ωραίο … (2022) Αντιμέτωπος/η με τον άλλο, την άλλη, το άλλο … (2023), Ταξίδι (2024), Πρόσωπο και Χρόνος (2025).


Odilon Redon, Το μάτι, σαν ένα παράξενο μπαλόνι, πετάει προς το άπειρο, λιθογραφία, 1882

Δεν υπάρχουν σχόλια: